HTML

A Transparency International Magyarország blogja

Az a célunk, hogy Magyarországon csökkenjen a korrupció mértéke, a közhatalmi döntéshozatal és a közpénzek elköltése átlátható és számonkérhető legyen, a közérdekű adatok pedig könnyen hozzáférhetőek. Ezért küzdünk. Bátran. A korrupció ellen.

Támogassa a korrupció elleni küzdelmünket!

fb_1szazalek_2015.jpg

Facebook

Impresszum

Kiadó: Transparency International Magyarország Alapítvány
Székhely: 1055 Budapest, Falk Miksa u. 30.
Kiadásért felelős személy: Szabó Dániel

Lehúzza a versenyképességünket a korrupció - Itt az új jelentés a gazdasági kilátásokról

Alaposan lehúzza Magyarország versenyképeségét a korrupció – közvetve ez is kiderül a Világgazdasági Fórum (World Economic Forum, WEF) ma közzétett 666 oldalas versenyképességi jelentéséből. A világ üzleti elitjének davosi világtalálkozóját is szervező svájci székhelyű intézet „kemény” gazdasági mutatók és üzletemberek körében végzett közvéleménykutatások alapján készíti el éves jelentését, amiben Magyarországról a Kopint-Tárki a partnere.

A 141 országot rangsorba állító felmérésben Magyarország a versenyképesség teljes skáláján a 47. helyet szerezte meg, ami világviszonylatban nem tűnik drámaian rossz eredménynek. (Ez a helyezés egy hellyel jobb, mint a tavalyi; a korábbiakkal nem érdemes összevetni, mert közben változott a módszertan.)

Ha világszinten nem is, az Európai Unióban és a régióban azonban feltűnően gyenge a magyar versenyképesség. Az unió országai közül csak – leghátulról haladva – Horvátország, Görögország, Románia és Bulgária teljesítménye silányabb a magyar mutatónál.

De mi köze mindennek a korrupcióhoz? A versenyképesség egyik tényezője a WEF nemzetközi kutatógárdája szerint a „gazdasági ökoszisztéma”. Ennek négy tényezője van, az egyik az „intézményi háttér”. Az állami működés hatékonysága, átláthatósága és elszámoltathatósága alapvetően határozza meg azt, hogy egy országban milyen az üzleti környezet. Ha a közhivatalokban az ügyintézés nem a hatékonyság és a pártatlanság írott és íratlan szabályai között folyik, hanem korrupció olajozza az ügymenetet, az nemcsak a magánszemélyeknek, hanem a cégeknek is nehezíti a boldogulást. Ha az állam olyan rendszereket hoz létre, amelyek magánzsebekbe folyatják a közpénzt, akkor egyenlőtlenek lesznek a versenyfeltételek, ami torzítja a piacot, az erőforrások érdemalapú elosztását, és – a beruházások visszaesésén keresztül – csökkentheti a gazdasági teljesítményt.    

Ha nem érvényesülnek a működőképes jogállamokban megszokott és elvárt követelmények, akkor egyik befektető sem lehet biztos abban, hogy vitás kérdésekben az igazságszolgáltatás pártatlanul jár el. A gazdaság akkor tud hatékonyan működni, ha a tulajdonjog „szent”. Ahol a közhatalom valamilyen eszközzel, például zsarolással, nyomásgyakorlással vagy akár a parlamenti többség hatalmával (vissza)élve torzítja a piacot, az az ország nem lesz többé kedvező befektetési célpont.

Magyarország éppen ezekben az intézményi tényezőkben teljesít drámaian gyengén: a régió 13 uniós országa közül csak Horvátországnál áll jobban a gazdaság feltételrendszerét szabályozó intézményi alindexben. A magyar versenyképesség egyik rákfenéje hosszú idő óta a korrupcióval átszőtt intézményi környezet. Ennek egyik oka, hogy a kormányzati döntésekkel szemben Magyarországon gyakorlatilag nem vehető igénybe hatékony jogorvoslat – legalábbis erről tanúskodik a versenyképességi jelentés ezen alkategóriájában elfoglalt 134. helyezés. De a sajtószabadság vagy a tulajdonjogok védelme terén is rossz a helyzet: az előbbiben a 69., az utóbbiban a 99. helyen állunk. A „fékek és ellensúlyok” rendszere, vagyis a központi kormányzat elszámoltathatósága Finnországban a leginkább példaértékű, a skandináv ország vezeti ezt a listát, miközben a szélsőségesen központosított Magyarország a 101. helyen áll. 

wef.jpg

A Transparency International Magyarország (TI) régóta hangoztatja: a bíróság a jogállamiság utolsó bástyája. A legutóbbi időkig azt tapasztaltuk, hogy az irányító testületek élére kinevezett néhány „haver” dacára a bírósági döntések nagy részben függetlenek, szisztematikus torzítást nem tapasztaltunk a kormánnyal és az állammal összefonódott uralkodó pártelit javára. Meglehet, ebbéli véleményünket hamarosan módosítanunk kell. És nem csak azért, mert az igazságszolgáltatás függetlenségét tekintve a versenyképességi rangsor 102. helyén állunk, hanem azért is, mert egy másik, minapi kutatás szerint a magyarországi bírák egyre inkább kifogásolják az őket érő mindennapi politikai nyomást. A felmérésben részt vett bírók 15 százaléka nyilatkozott úgy, hogy a bírói függetlenség szempontjából „sokat romlott” a helyzet Magyarországon a szolgálati idejük alatt.   

A WEF felmérése nagyon hasonló trendeket jelez, mint más, nemzetközi szervezetek által közölt mutatók, például a TI Korrupció Érzékelési Indexe (CPI). Magyarországon a korrupció, az erőforrások torzított el-, illetve újraosztása, a jogállam leépülése, valamint az állami-bürokratikus politikai pártatlanság felszámolása egyszerre tapasztalható, és mindez óriási károkat okoz.

E károk persze főleg hosszabb távon jelentkeznek majd. Rövid távon – miként a most tárgyalt versenyképességi jelentés is visszaigazolja – az egyensúly és a növekedés makromutatói kedvezők, főleg ezek táplálják a versenyképességet. De mit érnek ezek az indikátorok, ha – amint a felmérés szintén megállapítja – a vállalatokra az extrém mértékű kockázatkerülés a jellemző, és a magánszektor is alapvetően rövid távra optimalizál?!

Mi lesz egy olyan országgal, ahol a rövid távú eredmények oltárán feláldozzák a hosszú távú és a társadalom széles rétegeit elérő fejlődést? Ahol rosszabbnál rosszabb eredményeket kapunk az olyan jelentésekből, amelyek a korrupciót, az intézmények pártatlanságát, az innovációt, az egészségügyet és az oktatást vizsgálják, vagyis azokat a tényezőket, amelyek a hosszabb távú fejlődés zálogai? A kérdés sajnos költői, a vita csak arról szólhat, mikor ér véget a rövid- és kezdődik a hosszú táv…

 

Martin József Péter, a TI Magyarország ügyvezető igazgatója 

23 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://korrupcio.blog.hu/api/trackback/id/tr9415213670

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nemecsekerno_007 2019.10.10. 13:13:35

Ahol még mindig kb. 46%-os az adóék nem értem, hogy beszélhettek az újraelosztásról?!?! Így is nehezen finanszírozható a rendszer...

MAXVAL bircaman közíró · http://bircahang.org 2019.10.10. 13:21:08

S ki akarna versenyképes lenni? Mi kisemberek nem akarunk azok lenni, ez biztos.

Terézágyú 2019.10.10. 13:49:37

A szerrző biztosan sorosbérenc-ballibsi-migránssimogató-gyurcsánybérenc.

kocsisj 2019.10.10. 13:54:39

Ezek a mocsok finnek biztos lezsírozták a bulit, hogy z első helyen végezzenek. Majd az észkombájn Szíjjártó megmondja...

erol 2019.10.10. 14:07:20

@MAXVAL bircaman közíró: Hát igen mi kisemberek nem akarunk semmit, csak legyen sör, meg pálinka.

midnightcoder2 2019.10.10. 14:08:04

@MAXVAL bircaman közíró: Nem, mi kifejezetten szeretjük az alacsony jövedelmeket és a szar szolgáltatásokat.

sas70 2019.10.10. 14:13:53

@MAXVAL bircaman közíró: Pont ez a baj, a magyar focival is! Se verseny, se képesség, se akarás!

MAXVAL bircaman közíró · http://bircahang.org 2019.10.10. 14:14:42

@midnightcoder2:

Nincs kapcsolat a jövedelem mérete és a "versenyképesség" között. Sőt éppen az a tőkés a versenyképesebb, aki kevesebb bért fizet.

sas70 2019.10.10. 14:14:53

@midnightcoder2: Sőt, attól élvezünk! Bár van aki mástól.

MAXVAL bircaman közíró · http://bircahang.org 2019.10.10. 14:15:23

@erol:

Így igaz. Nem fogunk versenyezni a kulákok kedvéért.

Lajos Csánó 2019.10.10. 14:54:04

@MAXVAL bircaman közíró: Sikerült a sok baromságod mellé még nagyobbat mondani!Az Osztrákoknál is azért magasabbak a bérek,ugyanannyi munkával többet állítanak elő,vagyis versenyképesek!

Alick 2019.10.10. 16:29:24

@Lajos Csánó: Mondjuk ez pont nem igaz, pl. az autógyártást azért hozzák ide, mert Hans és János azonos teljesítménye esetén az utóbbinak idehaza elég a harmadát-negyedét fizetni.

kvadrillio 2019.10.10. 17:26:18

TRUMP IS TELJESEN MEGBUGGYANT, MIKOR IULYENEKET MONDOGAT...Amikor azonban a dzsihadista foglyok jelentette terhek miatt korábban is berzenkedő Donald Trump kedden arról kérdezték, mit gondol a háború jelentette kockázatról, az amerikai elnök annyit bírt mondani:

Úgyis Európába mennek, ott van a hazájuk.......AZANNNYA PICSÁJÁT NEKI !!!!!
NAMEGA MÁSIK HÜJJJJJE ERDOGAN, AKI MAJD KINYITJA A KAPUT, OCCT 3,6 MILLIÓ SZÍRIAI ELÖZÖNLI EJRÓPÁT ! MEGA FASZOMAT NEKED DOGANNNNNLKÁM !

EZEK AZ EMBNERKÉK FELEJTSÉK EL EURÓPÁT ! EURÓPA NEM AZ Ő TEREPASZTALUK !!!!!
SAKKOZZANAK A KURVA ANYJUKKAL, NEM AZ EURÓPAI TÁRSADALOMMAL !!!

kvadrillio 2019.10.10. 17:29:30

MEEEER KIJAFASZEZAZ ERDOGAN ?????!
Leállt az Iszlám Állam elleni háború, Erdoğan 3,6 millió menekülttel fenyegeti Európát

HOGY MERI FENYEGETNI EURÓPÁT EZ A FASZ ???!!!

kvadrillio 2019.10.10. 17:34:01

EZ A PICSA IS A LEISZTINGER FASZÁN CSÜNGÖTT EDDIG MOST MEG POLITIKUS AKAR LENNI ??? MÉNEM AKAR IN KÁBB A DROGOS ANNÁCSKA BARÁTNŐJE LENNI A KURVÁK INTERNETTYÉN ???! HÜJJEPICSA.
Amikor azt hiszed, ebben a kampányban tényleg már mindent láttál, egyszer csak megjelenik egy videó Tüttő Katáról is

kvadrillio 2019.10.10. 17:35:39

LEISZTINGERNEK SOSEM FELEJTEM EL, HOGYAN BASZTA ÁT A KÁRPÓTOLTAKAT, HOGYAN VÁSÁROLTA FEL ŐKET, HOGYAN HARÁC SOLTA ÖSSZE MAGÁT !

Legfelelősebben gondolkodó felelőtlen ember · http://elmenypark.net 2019.10.10. 18:01:17

@MAXVAL bircaman közíró: Minél inkább haladunk előre az időben, te annál nagyobb elmebeteg vagy.

ulpius66 2019.10.10. 18:36:30

Mán Csurka Pista bácsi megmondta, (ugyan kicsit másképpen):

A "VERSENYKÉPESSÉG" OLCSÓ BOLSEVISTA TRÜKK!

(azt hiszem ő a "szakértelemre" mondta........)

ulpius66 2019.10.10. 18:41:21

Ezt mi sem bizonyítja jobban!

Amikor liberál-judeo-bolsevista kormányok vannak hatalmon Magyarországon, lásd MSZP-Szdsz 2002-2010 között, akkor kibaszott jók voltunk a versenyképességben!

2010 óta, amióta nemzeti-konzervatív kormány van, azóta utolsók vagyunk a versenyképességben.......

KI ÉRTI EZT????????
(azt meg mán csak halkan jegyzem meg, hogy a "versenyképességi ranglistát" a liberál-fasiszta SoroSS elvtárs kézi-vezérelt ál-civiljei készítik, nem kicsike pénzért....)

Nem leszünk gyarmat ! 2019.10.10. 19:46:27

Több korrupciót !

Ha valamit nem tudsz megállítani állj az élére !

hát valami ilyesmit kellene tenni az ország gazdasági fellenditése érdekében is. A korrupciót ma csak pejorativ, negativ éllel emlegetik, pedig át kellene gondolni nem e paradigmaváltásra van szükség és inkább több korrupcióra lenne szükség.

Nézzük meg azokat a nemzetközi példákat, szervezési és gazdaságpolitikai modelleket, ahol döntő szerepe volt a korrupciónak a gazdasági fejlődés felgyorsításában. A nemzetközi tapasztalatok azt mutatják, hogy a sógor-koma alapon szerveződő vállalkozások nagyon sikeresek lehetnek a nemzetközi versenyben.

A sógor-koma modellt sikeresen alkalmazó országok elsősorban a távol-keleten találhatók, Japánban a sógor-koma rendszert eredetileg zaibatsu-nak nevezték, ilyen sikeres zaibatsu eredetű cégek a Mitsubishi, Mitsui, Sumitomo, Yasuda amelyhez hasonlóan később felzárkózott a Kawasaki és a Nissan család. A zaibatsu rendszer később kis mértékben módosult, ma már nemcsak rokoni, hanem egyéb alapon is vonnak be partnereket a mutyiba, és így az új gazdaságszervezési modellt már keiretsu-nak nevezik.

Hasonlóan sikeresek a sógor-koma szerveződésű vállalatok Koreában ahol csebol-nak nevezik őket. A sógor-koma alapon szerveződő Samsung, LG, Daewoo, KIA, SK, Hyundai a dél-koreai GDP több mint 20%-át mutyizzák össze.

A korrupt országok jobban teljesitenek.

Kina közismerten a világ legkorruptabb és egyben a világ leggyorsabban fejlődő országainak egyike. Marcos rendszerét a "haverok kapitalizmusának" nevezték, de Kelet-Ázsia leggyorsabban növekvő gazdasága volt, a korrupcióellenes demokratikus fordulat utáni piaci liberalizációval az országot elárasztották az amerikai multik termékei, a parasztok tönkrementek és a gazdasági fejlődés megtorpant.

Érdemes megnézni a CIA Factbook GDP növekedési statisztikáit. A legyorsabb gazdasági növekedést a közismerten korrupt országok produkálják (Dél Szudán, Türkmenisztán, Paraguay, Moldova, Elefántcsontpart, Kina, Ruanda, Ghana, Kirgizisztán,Tadzsikisztán), a mintaországok pedig a sor végén kullognak.

Kevesebb transzparenciát !

Akik szoktak kártyázni, tudják ha hagyják, hogy az ellenfelek belelássanak a lapjaikba, akkor biztosan veszitenek, igy van ez pókerben, huszonegyben, ultiban, bridzsben egyaránt. Hát ennyire hiányzik nekünk a transzparencia is.

Ha előre közlöm transzparens módon a szobafetővel, hogy kb. 300 e Ft-keretet szánok a lakás kifestésére, biztos, hogy közel 300 e FT-s ajánlatot kapok, de ha úgy kérek ajánlatot hogy nem adom meg, hogy mennyi pénzem van erre a feladatra, akkor lehet hogy 150 e Ft-ért is megcsinálja.

A magyar börtönök leghirhedtebb gengjei a hajdúhadházi- és a guszev-banda. Ha valaki nem bandatag közéjük kerül, módszeresen kifosztják. Ha nem kártyázik megverik, ha kártyázik, akkor valamely bandatag a transzparencia nevében hátulról jelzi a lapjait a többieknek, a szabadon lévő népes család pedig beszedi a a hozzátartozóktól kártyaadósságot.

Ha a gazdaságban az egyik fél transzparenciára van kényszeritve, a másik meg megőrizheti titkait akkor a transzparens fél szükségszerüen versenyhátrányba kerül, ezért tudják a gyenge államokat a multik kifosztani.

Egyébként sem igazolható , hogy a transzparencia csökkenti a korrupciót. A 89-es rendszerváltás idejént működött a "nyilvánosság klub", amely ugyanúgy a korrupció csökkentését igérte mint ma a transzparency. Az eredményt ismerjük, a rablóprivatizáció korszaka kezdődött, a magyar vállalatok jelentős része fillérekért került külföldi multik tulajdonába, aztán rengeteg gyárat bezártak és maradt a munkanélküliség. ( Ebben az időszakban lecsökkent a korrupcióellenes propaganda, a külföldi megbizóknak nem volt érdeke. )

Magyarországon is vannak sikeres példák a transzparencia csökkentésével elért hatékonyságnövelésre.Az OEP mintegy 7 milliárd forint közpénzt takaritott meg a transzparencia csökkentésével a vaklicit bevezetésével.

Erős oligarchákat !

Ahogy amerikát az erős oligarchák tették naggyá, mint a Fordok, Carnegiek,Rockefellerek, Mellonok, Buffetek, Bill Gatesek vagy Koreát a Samsung,Daewoo,Hyundai családok, Japánt a Mitsubishi, Mitsui,Sumitomo családok úgy Magyarországnak is szüksége lenne erős oligarchákra, akik felvirágoztatnák a gazdaságot, exportot és munkahelyeket teremtenének.

"Ami jó a General Motorsnak, az jó Amerikának is" mondták egykoron , ugyanúgy nálunk is új nemzeti konszcenzusra lenne szükség, mondhatnánk például : Ami jó a Mészáros Kft-nek,az jó Magyarországnak is.

Sz.Cs.
nlgy.blog.hu/2015/01/02/tobb_korrupciot