HTML

A Transparency International Magyarország blogja

Az a célunk, hogy Magyarországon csökkenjen a korrupció mértéke, a közhatalmi döntéshozatal és a közpénzek elköltése átlátható és számonkérhető legyen, a közérdekű adatok pedig könnyen hozzáférhetőek. Ezért küzdünk. Bátran. A korrupció ellen.

Támogassa a korrupció elleni küzdelmünket!

fb_1szazalek_2015.jpg

Impresszum

Kiadó: Transparency International Magyarország Alapítvány
Székhely: 1055 Budapest, Falk Miksa u. 30.
Kiadásért felelős személy: Szabó Dániel

HA KORRUPT VAGY, FIZETSZ. HA NEM VAGY KORRUPT, VALÓSZÍNŰLEG AKKOR IS.

Kenőpénzt kellett volna fizetnie a jogosítványáért egy tanulóvezetőnek, de ő a vizsga előtt inkább szólt a TI-nak, és mi a rendőrséggel közösen elintéztük, hogy elfogják a korrupt oktatót. De a tanulóvezetőnek így is többe kerülhet majd a jogosítvány.

 

 

Február 21-én egy fiatalember – nevezzük őt Becsületes Polgárnak – telefonon kért segítséget a Transparency International Magyarországtól (TI). Becsületes Polgár elmondta, hogy a jogosítvány megszerzése érdekében 25 ezer forinttal kellene megvesztegetnie a vizsgabiztost. A kenőpénzt az oktatója adná át a vizsgabiztosnak. Becsületes Polgár azonban semmiképpen nem akart részt venni a korrupcióban. Hozzánk fordult és a TI segített neki.

 

Mindez reggel történt, már alig félóra volt hátra addig az időpontig, amikor a pénzt az oktatónak át kellett volna adnia. Először is tisztáztuk, hogy ennyi idő alatt nem tudjuk mozgásba hozni a rendőrséget. Ezért javasoltuk Becsületes Polgárnak, hogy halassza el az átadás idejét, mondja az oktatónak, hogy még nem tudta összeszedni a pénzt. Ezután tisztáztuk, hogy Kispesten lenne az átadás. Felhívtuk a kispesti rendőrséget és nagy megelégedésünkre az ügyeletes tiszt remekelt. Megadtuk Becsületes Polgár adatait és megbeszéltük: ha bemegy a rendőrségre, elmondja a történteket, az átadáskor a rendőrök elfogják a korrupt oktatót.

 

Visszahívtuk Becsületes Polgárt, közöltük vele a jó hírt és elmondtuk, miféle izgalmakra számíthat. Például betechnikázhatják – ez azt jelenti, hogy mikrofont és hangrögzítőt erősítenek rá – és így a rendőrség felveszi az oktató és a közte zajló beszélgetést. Vagy az átadásra kerülő pénzt speciális anyaggal jelölik meg, hogy látni lehessen, ki nyúlt hozzá. Így az, aki átveszi a kenőpénzt, nem tagadhatja le, hogy megvesztegették.

 

Innentől a rendőrségre bíztuk Becsületes Polgárt és nem csalódtunk: a rendőrök profik voltak. Végül nem kellett se technika, se különleges jelölés a pénzre. Csak felírták azoknak a bankjegyeknek a sorszámát, amelyeket Becsületes Polgár átadott az oktatónak. És amikor az oktató a pénzt eltette, a nyomozók lecsaptak. Mindez másnap, február 22-én történt, a rajtütést videofelvétel is megörökítette. A végén Becsületes Polgár visszakapta a pénzét is.

 

Amit valószínűleg újra el kell költenie, ha jogosítványt akar. A tanulóvezető ugyanis új tanárhoz került, de előírták neki, hogy ha vizsgázni akar, akkor pluszórákat kell vennie a következő vizsga előtt. Ha 10 újabb órát vesz, akkor rögtön elkölt erre kb. 25 ezer forintot. Annyit, amennyivel a vizsgabiztost kellett volna lefizetnie. De van egy másik abszurd elem is a történetben: az RTL Híradó szerint az oktató, aki elfogadta a pénzt, máris újra tanít. Igaz, nem azt a diákot, aki lebuktatta, őt egy másik tanár vállalta el.

 

A Transparency International ingyenes korrupció ellenes jogsegélyszolgálatot működtet. Ide bárki bejelentheti, ha korrupció gyanúját észleli, ha arra kérik, hogy fizessen kenőpénzt vagy vesztegessen meg valakit. De a közszolgák hatalommal való visszaélésére, vagy akár a közérdekű adatok eltitkolására vonatkozó jelzéseket is örömmel vesszük. Nálunk bárkiből lehet Becsületes Polgár. Ha hozzánk fordul, az adatait, a nevét bizalmasan kezeljük. Ha úgy látja jónak, akár el is hallgathatja a nevét, vagy megadhat kitalált nevet is.

 

Segítünk abban, hogy a korrupció gyanúját a hatóságok hatékonyan és gyorsan kivizsgálják. Ingyenesen dolgozó szakértő ügyvédeink tanácsokat adnak, segítséget nyújtanak a  feljelentés megtételében. Ha közpénz felhasználására vonatkozó közérdekű adatokat kell beszerezni, ügyvédeinek ingyen ellátják a peres képviseletet.

161 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://korrupcio.blog.hu/api/trackback/id/tr725065519

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Távozik Indexfortból Mészáros Dolores 2013.02.28. 14:12:16

A hatalmát visszanyert Valdemorban parancsára a Médiaügyi Minisztérium lejárató kampányba kezdett a demokratikus ellenzéki erők ellen. A médiaügyi miniszter ezért küldte Indexfortba Dolorest, aki a sötét manipulációk kivédését tanította volna, de az l...

Trackback: Fegyveresek támadtak Habony Árpádra 2013.02.28. 14:09:04

Egyikük kezében banyatank volt, másikuk zsebében akármi is lehetett. Piacra igyekvő idős párnak álcázta magát két provokátor, akik Habony terepjárója elé ugorva kényszerítették kiszállásra a miniszterelnöki kommunikációs tanácsadót. Az eset még 2006 ő...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gyurcsány egy mocskos közokirathamisító adócsaló ! · http://www.youtube.com/watch?v=Fe_6EavXIwA 2013.02.28. 15:30:55

@kuki123:
tekintve hogy Gyurcsányék és az MSZP évi 30 milliárdot basztak el kommunikációra, ez kismiska ahhoz képest.

rfalcon 2013.02.28. 15:46:28

Miért nem raknak kamerát a vizsgáztató kocsijába? Aki jól vezet és direkt megbuktatják - mert nem fizetett -, akkor lehet mire hivatkozni. Egyébként meg szúrópróba szerűen ellenőriznék az átengedettek felvételeit, így a vizsgabiztosok sem mernének ennyire korrumpálódni.

irónika 2013.02.28. 15:50:35

@gentry: 3 kulonbozo vizsgat tettem le Bp-en. A, B, B+E. Mindharmat elsore kenopenz nelkul.
A bajom az, hogy a jogosutvany megszerzese nem jelent gepjarmuvezetesi tudast, csak jogosultsagot. Igy is olyan alacsonyan van a merce, hogy borzalom kik jarjak az utakat. En sokkal jobban szigoritanam. Akinek nincs erzeke kifurni egy lyukat a falon, az is szakit hiv. Kocsit bezzeg minden feleszu/ kezu vezethet. Miert?

Az osztályharc fokozódik (törölt) 2013.02.28. 15:57:10

Orbán Viktor kollégiumi szobatársát szeretném feljelenteni, aki mostanában tízmilliárdos nagyságrendben nyer közbeszerzéseket. Annak, hogy ez csak a véletlen műve legyen, annyi a valószínűsége, mint hogy háromszor megnyerem a lottó ötöst az idén.

mpite 2013.02.28. 15:58:34

Azóta buktatnak mindenkit, amióta felemelték pár éve a vizsgadíjat a háromszorosára, azóta egy ismerősömtől nem hallottam még, hogy egyből átment volna, kitalált indokokkal buktatták meg őket. Én 2009-ben fizetés nélkül, a kötelező órák felét levezetve mentem át elsőre Budapesten, szép idők voltak...

Nekézseny fan 2013.02.28. 16:00:23

@gentry: Budapesten vizsgáztam, 2005 körül. Elsőre elnéztem egy jobbost, megbuktam. Másodjára figyeltem mindenre, átmentem. Kenőpénzről szó sem esett. Igaz, nem a reklámból választottam autósiskolát, hanem egy olyan helyre iratkoztam be, ahol a kirakat tele volt ócska, megsárgult KRESZ-könyvekkel. Vagyis régóta csinálják...

Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2013.02.28. 16:06:21

@irónika:

"Igy is olyan alacsonyan van a merce, hogy borzalom kik jarjak az utakat."

Talán azért van ez így, mert az is volán mögé ül, aki akár már évek óta nem vezetett/hétvégi vezető, de érvényes még a jogsija. Másrészt senki sem 100 ezer km-es rutinnal merészkedik az utakra. Harmadrészt az agresszív barmok nyilván nem fognak vizsgabiztossal a hátuk mögött emberkedni, majd csak akkor, ha már a kezükben van a jogsi.

Vitéz László 2013.02.28. 16:10:13

mi a f@sz a probléma a csúszópénzzel ???
amikor mindenki jól jár vele...
a diák megigéri hogy nem vezet legalábbis vadul...
osztjonapot...

a rendőrök meg balf@szok... de most szerencséjük volt... tálcán kapják az ügyet...

nem jo ez így hogy korrekt emberek keverednek a rencerbe!
akinek nem teccik a feudalizmus az DISSZIDÁJJON a pcsába!

ez így kiszámíthatatlan! egy jól működő banánköztársaságban nincsenek becsületesek !
ezek kiszámíthatatlanná teszik a rencert...
oda a bizalom !

sanyix 2013.02.28. 16:11:43

@irónika: LOL az oktatáson rohadtul nem lehet megtanulni vezetni főleg abban a stresszben profin vezetni amit az a szó ad hogy "vizsga". Az általad szigorúbbnak követelt vizsgán te is akkorát buktál volna hogy befordulsz...

Vitéz László 2013.02.28. 16:13:40

25 ezer forintról beszéltek?
amikor 53 240 000 000 000 Ft-ot loptak el tőletek ????
lúzer parasztok vagytok... így megy ez nagyobb tételben:

kis értékelés az elitünk utóbbi 30 éves ténykedéséről
a legmagasabb adók mellett a legkevesebb közszolgáltatást kapjuk...
de miért? hol vannak az adóforintok?

1980 óta hazánkból 53 240 000 000 000 Ft-ot menekítettek offshore számlára a hazai (adó vagy más) hatóságok elől (ez 5 324 000 Ft/lakos, beleértve az újszülötteket és 10 millióval számolva...)

ezzel a világon abszolút értékben 13-dikok,
egy főre vetítve harmadikok vagyunk... (Kuwait és Szingapúr után)
de a két előttünk lévőnek a szumma hosszabb távon gyűlt (nekik 1970-től regisztrált, magyaroknak csak 1980-tól lehetséges lopni)
illetve Kuwait esetén a forrás nyilvánvalóan az olaj...
szóval dinamikát tekintve VILÁGELSŐK VAGYUNK pénzeltüntetésben

csak pár összehasonlítás
-ez hazánk GDP-jének 300%-a
-az offshore-ban parkoló összegből a teljes államadósság (17 437 500 000 000 Ft, azaz 1 743 750 Ft/lakos) HÁROMSZOR lehetne kifizetni
-kb a GDP harmada az éves befizetett adó...
tehát ez a kilopott pénzhegyért cserében 10 évig nem kellene adót fizetni
-vagy másképp: 30 éven át minden befizetett adó átlag 1/3-át ellopták...
-a 7 éves EU támogatásunk, ami (a 2004-2013-as) 25 milliárd euróról épp most (2013-2020) NŐTT 20 milliárd euróra, az 5 840 000 000 000 Ft, azaz 584 000 Ft/fő a 7 évre, ami gyakorlatilag az offshore-ba rejtett pénzek tizede

www.taxjustice.net/cms/upload/pdf/The_Price_of_Offshore_Revisited_Presser_120722.pdf

a grafikonon szinte egész európát kitakarja a magyar összeg...
amikor tavaly megjelent a magyar sajtóban csak annyi jött hogy az első húszban vagyunk...
erről szó sincs...
csak egy osztás és látszik, hogy a világon a legnagyobb nálunk...
amúgy a 100-300 % GDP-hez képest is túl halvány, mert épp tavaly picit a 300% alatt volt ez a ráta...
vagyis most már az a lila is rikítana...
ez a lényeg
ez a teher az országon, ezért kell megosztani minden csoportot, hogy a maradó adómorzsákon elszórakoztassák magukat...
nagyon nagy teher a gazdaságon...

ebben még nincs benne a nem offshore országokba kimentett és a hazai ingatlanban tartott lopott közpénzek tömege…

irónika 2013.02.28. 16:15:46

@Mj: Persze ez mind igaz amit leírsz. De én nem rájuk gondolok itt elsősorban. Hanem azokra, akiken látszik, hogy egyszerűen nincs érzékük a vezetéshez. Rossz a térlátásuk, nem tudják jól megítélni a szemból jövők távolságát, sebességét. Előre görnyedve, szinte a kormányban ülve kapaszkodnak a kormányba, miközben nekik látniuk kell a kocsi elejét. Azokról beszélek, akik egy kétirányú, de keskeny utcában a szembejövő sáv felét elfoglalják, mert gőzük sincs arról, milyen széles az autójuk. Azokra gondolok, akik ha leesik az eső vagy pláne a hó a saját kényelmük érdekében kocsia űlnek, de félnek a megváltozott útviszonyoktól, ezért nem mennek csak csoszorognak, azokról, akik számára az autózás sokkal inkább sztressz, mint egy közlekedési eszköz. Azokról, akik sose kellene, hogy jogosítványhoz jussanak. Ugyanúgy, ahogy vannak felnőttek, akik soha nem lenne szabad, hogy szülőkké válljanak, mégis lesznek. Az utóbira nincs megoldás, mert ehhez mindenkinek alanyi joga van. De autót nem kell mindenkinek vezetnie, aki ki tudja fizetni annak árát.

irónika 2013.02.28. 16:21:31

@sanyix: Nem tudom mire alapozod az általad nem részletezett szigorúbb vizsgakövetleményen való elhasalásomat, és bár még akár igazad is lehet, de ettől még a véleményem változatlan.
Nem csak a vizsgát szigorítanám, hanem az ehhez tartozó oktatást is. Az úgynevezett rutinpályán sokkal több időt kellene eltölteni. A forgalomba már csak olyat engednék, aki a gépjármű használatát közel rutinszerűen űzi. Nem kell messzire menni. Szerinted pilótajogosítványt mindenki kaphatna ma Mo-on, aki ki tudja fizetni? A frászt, aki nem alkalmas rá, mehet a levesbe, akár 1.000.000 órát is próbálkozhat. Ahogy a repülés, az autóvezetés is veszélyes üzem. Miközben egyesek fel sem mérik ésszel mennyire veszélyes, azt közben pedig 100 LE feletti kocsikban ül a magyarok jó 60-70%-a.

indapass90210 2013.02.28. 16:22:08

Most mit csodálkozunk?:

index.hu/belfold/2013/02/28/tabornokok_pere_mindenkit_felmentettek/

"Bizonyítottság hiányában az úgynevezett tábornokper összes vádlottját felmentette a költségvetési szerv önálló intézkedésre jogosult dolgozója által bűnszövetségben, üzletszerűen elkövetett vesztegetés és más bűncselekmények vádja alól csütörtökön a Kaposvári Törvényszék."

Előzmény:
index.hu/belfold/2011/03/16/vadat_emelt_a_katonai_ugyeszseg_hm-ugyben/

"Az MTI úgy tudja, ezek a bizonyítékok a korrupciós ügyben meggyanúsított egyik dandártábornok, Oláh János
beismerő - magát és másokat is terhelő - vallomásában foglaltakat jelenti. A Hír Tv korábban arról számolt be: a Fapál László volt államtitkárral történt egyezség alapján egyik alkalommal a tábornok 12 millió forintot vitt Fapálnak, aki abból négymilliót egy viszkis dobozba tett, és azt mondta, hogy a főnöknek lesz, ami Juhász Ferenc akkori minisztert jelentette. Majd az államtitkár elment a dobozzal, és anélkül jött vissza."

ntracer · http://ujnemzedek.blog.hu 2013.02.28. 16:24:17

@irónika: Legalább tudjuk miért van annyi közúti baleset ;(

szita szita péntek 2013.02.28. 16:24:26

Picit off, de csak leírom, ha már... Szal' a jogosítvány megszerzése nem jelenti azt, hogy jól tudunk vezetni - csupán azt, hogy annyira már tudunk, hogy vállalható mértékű kockázatot jelentsünk az utakon, aztán majd csak kialakul az a rutin és elmélyül a tudás. Amennyiben ragaszkodnánk ahhoz, hogy kizárólag tökéletes, rutinos, minden forgalmi helyzetben gyorsan és megfelelően reagálni képes emberek kapjanak jogsit - no akkor a képzés ideje és költsége tízszer (százszor?) is hosszabb kellene legyen. Az, hogy a vizsgához annyit kell tudni amennyit vélhetően annak köszönhető, hogy a baleseti statisztikákban a friss jogsisok száma nem éri el azt a szintet, hogy változtatni kéne.

Nomármost ha elfogadjuk, hogy a tanuló a vizsga időpontjában még nem tökéletes sofőr, akkor azt is el kell fogadjuk, hogy (különösen ha erre szándék is van) olyan helyzetbe hozható, ahol is meg lehet őt húzni.

szvsz 2013.02.28. 16:26:20

Most komolyan elgondolkodtam azon, hogy írok a TI-nek, hogy az Árkádban 50 Ft-ot kell fizetni egy ingyenszarásért.

szvsz 2013.02.28. 16:26:59

Mondjuk, ha a Mango-ban szarnék egyet, akkor lehet többe is fájna...

Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2013.02.28. 16:29:42

@irónika:

Persze, hogy nem kell mindenkinek autót vezetnie, mint ahogy mondjuk állatot tartania sem. Viszont a fővárosban permanens stressz a vezetés, úgyhogy ez alapján lehetetlen lenne a szűrés, főleg, hogy a vizsga meg aztán pláne stresszfaktor.:) Ha meg csapadékos az idő, naná, hogy a megváltozott útviszonyoknak megfelelően kell vezetni, amit egyes vezetők érzékelhetnek csoszogásnak is.:) Úgyhogy a példák ennél jóval árnyaltabbak is lehetnek. És akkor még nem is említettem a 70 éves tatákat, akik 10 km-rel a kanyarodás előtt már elkezdenek lassítani, a taplókat, akik folyamatosan mennek a buszsávban, aztán bepofátlankodnak a sorba, vagy azokat a gyökereket, akik ledudálják a zebráról a gyalogost, és még sorolhatnám.

Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2013.02.28. 16:32:12

@Dövan:

Hozzáteszem, Juhász Ferenc volt az, aki az őszödi beszéd kiszávárgását megtudva jó ideig gondolkozott, hogy vajon melyik beszéd lehetett az. (Vagyis több hasonló tartalmú is lehetett.)

Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2013.02.28. 16:34:02

@ntracer:

Amúgy kíváncsi lennék a statisztikákra, hogy nálunk hány román, ukrán, moldáv vagy török sofőr okoz rendszerint súlyos balesetet.

szita szita péntek 2013.02.28. 16:35:19

@irónika: Másik megközelítésben pedig a szabad és relatíve könnyű helyváltoztatást tekinthetjük egyfajta alapjognak is. (Jó, jó, tudom nem alap jog.) No, ezt majd megoldja a google ótó,

irónika 2013.02.28. 16:36:42

@Vitéz László: Ez a 25.000 nem az állam zsebéből szalad magánemberhez, hanem egy állami szerv képviselője zsarolja a honpolgárt. Ennak ahhoz, amit itt számos helyen bemásolgatsz semmi köze.
De ha már itt tartunk a 242 Mrd $-t csak simán a mai árfolyammal felszorozni, több, mint csúsztatás, pláne hogy az adatsor 30 évre voantkozik. Mellesleg, ha másképp nézzük akkor Te is, meg én is részese vagyunk ennek a lopkodásnak. Miért? Lássuk csak a számaidat. Az írod, ez cca. 5.324.000 Ft fejenként. 30 évre számolva (ami persze már nem is annyi, mert közben meghalltak, megszülettek, a társadalom majd fele kicserélődött, de vegyük ennyinek) az havonta, fejenként 14800 Ft. Ennyi adót mindenki csal el ilyen-olyan módon. Szerintem pont ezért teszi, tudja megtenni az elit amit tesz, mert mi, a nem elit tagjai is ugyanzet tesszük. Illetve mi, a nem elit azért esszük, mert az elit is teszi. Semmivel nem vagyunk jobbak náluk, csak ők 5-10.000-en lopnak annyit, mint mi 10 Millióan, de azért mert mi kevesebbet lopunk, attól nem vagyunk jobbak.
Elég lenne, ha mindenki csak magába nézne és magán akarna változtatni, már jobban élnénk. A feljelentő tett egy apró lépést, inkább dicséret illeti, mint lenézés, hogy semmi 25.000-en legyünk kiakadva.
Tudom, itt senki nem tett még ilyet. Tudom, csak úgy példaként mondom, nem kell azonnal tiltakozni...

irónika 2013.02.28. 16:37:15

@ntracer: "Legalább tudjuk miért van annyi közúti baleset ;( "

És ettől jobb nekünk? :)

Parajpuding 2013.02.28. 16:38:30

Ez az egész hír úgy járja a médiát, mintha ufo érkezett volna Magyarországra. Röhejes. A jogsi vizsgák legalább 2/3-ánál pontosan ugyanígy megy ez. Arról érdekes módon senki nem beszél, hogy hogyan tudná elintézni a sikeres vizsgát az oktató pénzért. Nos úgy, hogy azt részben, vagy egészben a vizsgabiztosnak adja. Csakhogy a vizsgabiztosok nem kockáztatnak azzal, hogy átveszik a pénzt közvetlenül a tanulótól. Kialakult már ez a "rendszer", az oktatók tudják, hogy melyik vizsgabiztos mennyit kér. És ezt, vagy egy kis sajátnak valóval megtoldva kérnek a tanulótól. Ha nagy hibát vét a vizsgán, akkor a lóvé visszajár. Ha kicsit, vagy nem vét, akkor meg mégis jobban "csúszik" az ügymenet. És attól is függ, hogy a vizsgabitos adott a héten hányat buktatott és hányat engedett át. Merthogy erre is van "elvárt" statisztika még feljebbről. Bunkómagyar fakabátoknak tehát azt is meg kellett volna oldani, hogy a láncban legalább még a vizsgabiztos is bukjon.
Azt is megsúgom, hogy ennek a Becsületes Polgár tanulónak sokkal többe fog kerülni az egész jogsi, mint amennyit most megspórolt. Az egész rendszer rohadt. Ugyanis nem aszerint kapnak a tanulók jogsit, hogy a vizsga alapján valóban várható-e tőle a jövőben a biztonságos közlekedés. Ezért vannak tele az utak olyan sötét vezetőkkel, akiket még rollerrel sem szabadna a forgalomba engedni.

Shopping 2013.02.28. 16:39:46

@Vírusbácsi: Nem számít hogy vezetsz, fizetni kell!!!!
Schumachert is meg tudnák buktatni ha akarnák. Azt mondják nem indexelt sávváltás közben. Azt kész.
Mit tudsz tenni ? Semmit.

Az én fiam is most vizsgázott, 20,000volt.

Viktus 2013.02.28. 16:40:37

Kötve hiszem, hogy annál az iskolánál v.ha jogsit szerez :P max. az ország másik felén próbálkozhat v.hol.

Kalamona 2013.02.28. 16:44:11

@Nekézseny fan: Ne 13 évvel ezelőtti pld-át hozz fel, mert azóta nagyon felhígult az oktatói állomány, gombamódra szaporodnak a himihumi iskolák. Megélhetésért harcolnak és sarcolnak, kartellbe tömörülnek és való igaz, ha valaki feldob közülük valakit, annak kevés esélye, hogy jogsit szerezzen 200 km-es körzetben.

irónika 2013.02.28. 16:44:59

@Mj: Kicsit elbeszélünk egymás mellett. A tapló, erőszakos, önző, de az autóját jól vezető személyeket nem lehet vizsgával kiszűrni, mint ahogy a 70 éves tatákat sem. Az előbbire csak a társadalom megvetése lehetne hatással, de az nem két perces folyamat és még most is inkább a másik irányba megyünk, azaz jelenleg még nő a parasztok száma. A 70 éves tata már egyszerűbb eset, mert őket egy sima reflex teszttel már lehetne is rostálni az esedékes orvosi felülvizsgálatok során, ahol azt hiszem nekik sűrűbben is kell megjelenniük. A taták lassulása- szeritnem - pont a nagyon helyesen felismert reflexidő növekedéséből fakad, tehát náluk, még mindig jobb ez az eset, mint a vagánykodás.
Engem továbbra is az antitalentumok kiszórása érdekelne. Akik egyszerűen alkalmatlan a gépjárművezetésre, de 3., 4. vagy 22. alkalommal átengedik. Ha ismered a TAXI sorozatot, akkor Daniel, a rendőr tipikusan ilyen forma. Pancser, tehetségtelen. A matematikához sem ért az emberek több, mint a fele, isszuk is a levét, hogy a milliárdot a milliótól nem tudják megkülönböztetni.
Erre gondolok.

Eltévelyedés · http://gumimacik.blog.hu/ 2013.02.28. 16:45:15

@sanyix: Át lehet jutni. Nem fizettem, Autóval és motorral is átjutottam. (illetve, autóval sokadjára jutottam át, az elsőnél nem volt korrekt a buktatás, utána meg jogos volt.) Csak hogy okuljunk, nagyon megmaradt benne, mert hatalmas sérelem:
Végigment a vizsga, térünk vissza a bázisra, már mutatta az oktató, hogy akkor ott a Skoda mögött parkoljunk le, miután itt kikanyarodtunk. lámpás kereszteződés. Én balra, szemből jöttek egyenese. Elsőbbsége van, meg is álltam, de az csak villogott meg integetett, hogy menjek. Mentem. Buktam. Mondom, 50 méter volt hátra a sikeres vizsgából.

Viktus 2013.02.28. 16:45:42

@Crescendo:

Ne reménykedj nem lenne munkája a sok jó cimborának régi elvtársnak meg a rokonoknak ... így van egy szép nagy vízfej, ahol megtalálja az aktuális csapat brancsa a számítását.

irónika 2013.02.28. 16:46:11

@szita szita péntek: Ilyen erővel az űrhajózás is az kell, hogy legyen. A gyaloglást nem tiltanám. Ahhoz mindenkinek joga van... :)

Bölcs Lázadó · http://bolcslazado.blogspot.com 2013.02.28. 16:46:27

Magyarországon minden így működik. Kenőpénz forgatja a legapróbb fogaskerekeket is. Kár az árral szemben pisálni!

matlab compiler 2013.02.28. 16:48:42

@gentry: Na ezért tart itt az ország!
Bíztatjuk. magyarázzuk hogy milyen jó a korrupció, ez a baj. Nem az, hogy a politukusok, vezetők lopnak csalnak, hiszen őket el lehet kergetni, hanem hogy a zállampolgát még helyesli is...

Bár furcsa hogy ezt elemezni kell, de úgy tünik mégis kell: a korrupció (ebben az esetben is, ahogy szinte mindig) MÉREG. Emiatt van, hogy minden hülye, alkalmatlan, vagy még nem felkészült jogsit kap, mert nincs visszatartó erő (hiszen jól van ez így). Rossz nekünk társadalomnak. Rossz annak, aki becsületesen felkészül, mert hátrány éri. Ha valaki még nem magabiztos, akkor vegyen még 25000-ért 10 órát, sokkal jobb, mintha egy hét múlva elöt valakit, vagy akárcsak meghúzza apuci kocsiját, 100ezres kárt okozva! Pont ez a baj, hogy a lúzer nem fog plussz órát venni, mert olcsóbb egyszerűbb a korrupció.

Ja, én budapesten vizsgáztam, fel sem merült a lefizetés, (pedig szinte mindenkitől azt hallottam, anélkül esélytelen, hát egy frászt). Igen, első alkalommal meghúztak, mert még nem voltam magabiztos, súlyos hibákat csináltam, többet is. Másodszor simán átengedtek, és kellett még az a pár óra. NEM igaz, hogy mindenhol fizetni kell, ezt azok terjesztik, akiket tényleg bénák, vagy a korrupt biztosok, hogy tejeljenek nekik. Ne fizessünk, mert ezzel magunkta, az utánunk lévőt, mindenkit szivatunk. A bún, a korrupció nem megoldás semmire.

A Becsületes Állampolgárnak pedig hála és köszönet, tutira lesz 10-20 tanuló, akit nem mernek majd inkorrekt módon szivatni, zsarolni az eset után. Ilyen esetek kellenek, mert akkor mindenki kétszer meggondolja, legközelebb belemenjen-e ilyesmibe.

Parajpuding 2013.02.28. 16:52:41

@Shopping: Megerősítem. 20 ezer az átlagos "tarifa". Közeli ismerősöm nemrég vizsgázott és semmilyen bukóhibát nem ejtett (az oktató is ismerős, elmondta). A vizsgabiztosnak viszont így is kellett a csúszó.
Egyébként az nem igaz, hogy minden szarért meg lehet buktatni a tanulót. Ugyanis megvan, hogy milyen hiba milyen mértékűnek minősül és azt hányszor lehet elkövetni. Az más kérdés, hogy a vizsgabiztos behúz olyan hibákat is - ha esetleg úgy akarja - ami már elég a buktához. Szóval itt a vizsgával összefüggésben kizárólag őket kellene fingatni, mert ott már rajta múlik. Addig meg az oktatón. Az eredmény is, a költség is.

öt görög 2013.02.28. 17:02:30

vácon felszaladhat 50-re is

Crescendo 2013.02.28. 17:05:04

@Mj: Nem, en azt mondom, hogy ha a szekeret befogjuk a lo ele, utana ne csodalkozzunk, hogy nem megy, illetve csak kerulo utakon...
Ez a mennyisegu szabalyozas, endedely, stb. ami raadasul rendszeresen gyokeresen valtozik egy kisebb cegnek kovethetetlen, sot sokszor meg az allami szervnek is. A buntetesi jog meg Damoklesz kardjakent ott lebeg mindig. Innetol vagy nem vallakozik valaki, mert a buntetesekbe tonkre menne, ill. ugyved, konyvelo, stb. dijakba, vagy megtalalja a "szukseges rossz" megoldast, amivel olcsobban megussza, elintezi a dolgokat.
Ettol egy vallalkozas nyitasanak koltsegei (piacra lepes koltsege) nagyon megno, illetve a fenntartasi koltsegek is. Egy tokehianyos piacon (adokban azert az allam mindent beszed) ez azt okozza, hogy aki dolgozni akar sokszor kenytelen az olcsobb utat valasztani. Alternative a kulfoldon ervenyesules, amit ugye szinten lehurrogunk.
A lakossagnak el kene dontenie, hogy akkor vagy kapitalizmus, vagy a szocializmus, de mivel ezt nem tettek meg, ezert mindenre csak gyulolkodni tudnak.
Egy ertelmesebb orszagban nyilvanvaloan a korrupcio elitelendo, de itt sokszor az eletbemaradas utolso eszkoze / lehetosege. Igy inkabb azt hibaztatom, aki egy ilyen rendszert letrehoz (politikia, allamszervezet), mint azt, aki tul probal elni.
@Viktus: igaz, de ezt megvaltoztatjak. Nem veletlenul alakitanak ki monopolpiacokat, mert ott hivatalosan is kogazdag lesz a slepp es nem kell ketes korulmenyek kozott kernie, hanem te kered ot udvariasan es meregdragan. :(

Dagda 2013.02.28. 17:06:25

Szingapúrban okos a rendszer. Ha rajtakapnak, automatikus pénzbüntetés, adósáv-emelés és állami alkalmazottaknál lefokozás. Mindenért bírságolnak és túl gyakori a lebukás ahhoz hogy megérje. A rendőröknél a legalja a nyilvános WC őr. Ez nem vicc.

Benne is vannak a 10 legkorrupciómentesebb országban a világon, a bírságok pedig jelentős összeget képviselnek a büdzsében.

Singapore is a fine country, mondják.

sparklie (törölt) 2013.02.28. 17:10:29

Meg a 90-es evekben szereztem jogsit, videki, kelet-magyarorszagi nagyvarosban. Minden osztalytarsam remisztgetett, hogy mekkora szemet az egyik hirhedt vizsgabiztos, mindenkit meghuz. Es tenyleg igy lett, engem is megvagott. Aztan az oktato elmondta, hogy ez nem ugy megy, ahogy azt egy 18 eves gyerek elkepzeli, hogy jol vezet es akkor majd atmegy a vizsgan. Szoval a vegen fizetni kellett kemenyen, zsebbe, az oktatonak, az meg okosba atadta egy reszet a biztosnak. Aki hamarabb rajott erre a hagyomanyos utra, az legalabb a felesleges pot-orak dijat meg tudta sporolni. Sajnos nekem keson szoltak, hogy X ur csak azokkal kegyetlen, akik nem tejelnek.

Ja és ugye azt is mindenki tudja, hogy az oktato magaban semmit nem tehet az ugy erdekeben? Ossze kell jatszania a vizsgabiztossal.
Ha meg akarnak huzni, akkor ugyis meg fognak, belevisznek egy olyan kozlekedesi helyzetbe, hogy ne tudd megoldani 18 eves fejjel.

Videken biztos, hogy a mai napig igy megy. KRESZ teszten tudom, hogy az en idomben hogy csinaltak a csokosoknak, hogy atmenjenek.

Akinek a kezeben hatalom van, az kimutatja az igazi jellemet. Es ez a legtobb ember eseteben visszaelest, hatalmaskodast, zsarolast, keresztbe tevest jelent.

Nekem ez volt az elso testkozeli elmenyem a korrupcioval. 18 evesen eleg kijozanito elmeny, hogy mibe kenyszeritik az embert olyanok, akiknek hatalmat adtak a kezebe, azota is gorcsbe randul a gyomrom, ha visszagondolok ra. Olyan ez az elso hivatalnok alatal kizsarolt kenopenz atadasa, mint a szuzesseg elvesztese, csak nem olyan kellemesen emlekszik ra vissza az ember. De megvaltoztatja az eletet, szemleletet.

Uninvited 2013.02.28. 17:10:54

Ez egy hír 2013-ban? 95-ben is így ment ez már, most mi a kérdés akkor? Ezer éves dolog. Amúgy a vizsgabiztos nyeli le a lóvét és utána visszaoszt általában az oktatónak.

Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2013.02.28. 17:14:13

@irónika:

Ha nem lenne korrupció a vizsgabiztosok között, nyilván nem is engednének át annyi alkalmatlant, nem?

Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2013.02.28. 17:15:54

@Bölcs Lázadó:

Önbeteljesítő jóslat. Minél inkább fölmented magad arra hivatkozva, hogy itt úgyis mindenki korrupt, annál inkább támogatod a korrupciót.

magyar ember teli szájjal 2013.02.28. 17:16:47

Miért jó a kis nebulónak, hogy megszopatta saját magát? Nem beszélve arról hogy mindegyik vizsgabiztos tudni fogja, hogy ő volt, és jó eséllyel meg is buktatják már csak azért is.
Hallgatnám a választ. A böcsületesség erényén meg a szorító kisködmönön kívül.

irónika 2013.02.28. 17:18:13

@Mj: ez egyértelműen így van és amíg ez így tud működni, a szigorításnak semmi értelme, mert az csak a korrupció további melegágy lesz.

Crescendo 2013.02.28. 17:18:51

@sparklie: akkor gondolj bele abba, ha pusztan szemelyes antipatia alapjan azt mondana a videki varosban, hogy te itt nem kapsz jogositvanyt soha... mit tennel? Itt legalabb penzzel volt lehetoseged korrigani.
Nem jo ez a dolog, de gondolj bele, hogy a szabalyozasok altal letrehozott kirkiralyoknak tejhatalmuk van. Ilyenkor a szabalyozas nem jo, szerintem.

a katona fehérben 2013.02.28. 17:19:10

Az ismerőseim többsége a rendszerváltás után 1-2 évvel vizsgázott autóvezetésből. Akkor vesztegetni kellett. Én 9 évvel ezelőtt. Akkor vesztegetni kellett (volna, én nem tettem, így sokkal több pénzembe is került a jogsi). És most itt van ez a mai történet.

Vagyis gyakorlatilag mindenki tud erről az országban. (Meg arról is, hogy hány oktató zaklatja a tanítványait, köztük a 16-17 éves lányokat.)

És valahogy mégse volt eddig fontos senkinek, hogy tegyen valamit.

Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2013.02.28. 17:26:00

@Crescendo:

Oké, csakhogy azt felejted el, hogy a politikusok is közülünk kerülnek ki - hogy mást ne mondjak, Hagyó Miki gyerekkorában még Jászberény utcáin árulta a tyúkokat -, tehát lehet, hogy a fejétől bűzlik a hal, csakhogy valójában mindenhol rothad.

komplikato 2013.02.28. 17:29:22

@Fot L' Mondó: Nem is tudom, ismeretségi körben nem volt olyan akit vagy ne környékeztek volna meg, vagy ne buktatták volna 3-4x mert nem tejelt ... aztán lehet mindenki hülye a KRESZ-hez.

De arra mit lépsz, hogy van olyan fogorvos aki nem magánrendelőben csak annak nem szúrja el a fogát aki csúsztat borítékot?

Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2013.02.28. 17:31:49

@magyar ember teli szájjal:

Ja, értem, ha nem hagyod, hogy lehúzzanak, te vagy a lúzer hülyegyerek. Tudok ajánlani olyan oktatót, akihez nem korrupt vizsgabiztosok járnak.

Rosszindulatú Vászka 2013.02.28. 17:37:30

Azért azt remélem vágjátok, hogy itt elméleti bűncselekmény van, miszerint a vizsgabiztos esélytelen lebuktatni.

Vagyis simán életszerű, hogy csak az oktató szivatja a júzert, a pénzt elteszi, ha mégis megbukik a delikvens, akkor elnézést kér és vissaadja, vagy azt hazudja, hogy nem ment a vesztegetés, vagy többet kért a vizsgabiztos, vagy ekkora hibát nem lehet elintézni így, ha meg átmegy elteszi a zsét és röhög a markába.

sparklie (törölt) 2013.02.28. 17:38:43

@Crescendo: Hogy a szabalyozas nem jo, az teljesen vilagos. De hogy a vizsgabiztosok sem becsuletes emberek, az is vilagos a tapasztalataim alapjan.
Nem nagyon tudok olyan szabalyozast elkepzelni, hogy ne legyenek korruptak, ne probaljanak penzt lehuzni vizsgazoktol.
Nekem vegulis meglett a jogsim, nem ugraltam, fizettem, de persze vezetni is tudtam, tudok, sose volt balesetem.
De pont ez a rendszer azt is lehetove teszi, hogy 8 altalanossal rendelkezo emberek (4 elso+4 masodik) is vezethessenek.

Semmi nem valtozott, es semmilyen szabalyozas nem fogja ezt kiirtani. Ahogy az orvosok is fognak 700000 forintos fizetes mellett is "halapenzt" kovetelni, mert ki az a hulye, aki nemet mond havi plusz par szazezer forintra.

sparklie (törölt) 2013.02.28. 17:40:52

Ja, hozzateszem, meg papir alapon hibatlan lett anno a KRESZ tesztem. A korrupcio csak a forgalom vizsgan jott elo az en esetemben.

Crescendo 2013.02.28. 17:43:21

@Mj: En is ezt mondom. Erkolcsileg romlott embereknek szinte tejhatalmat adni, majd azt varni, hogy azt a "koz" erdekeben, nem pedig sajat celokra hasznaljak szerintem eros naivitas.
Az allam szereperol miert nincs semmi vita? Azt mindenki elfogadja szo nelkul, ha szuletik egy rendelet, meg ha az elore nyilvanvaloan valami politikus es kore privat erdekeit szolgalja akkor azt be kell tartani... Azt senki nem kerdezi, hogy miert is kellett akkor egy ilyen rendelet egyaltalan?
Vagy a jogsinal maradva, a megszerzese utani elso 3 evben miert nincs egy monitoring, hogy melyik oktatonak, vizsgabiztosnak mennyi balesetet okozo vizsgazoja, ill. kozlekedesi szabalyt athago hallgatoja volt? Az atlag felettieknel valami retorziot bevezetve azonnal kiesne az ocsu.

Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2013.02.28. 17:44:37

@a katona fehérben:

Nálunk úgy teszünk a dolog ellen, hogy messziről elkerüljük a korrupt, szar alakokat. Nem kell telikürtölni a sajtót ahhoz, hogy az ember ne támogassa a korrupciót.

Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2013.02.28. 17:47:53

@Crescendo:

Nem bántásból, de tejhatalma maximum a tehénnek van.:P Te a teljhatalomról beszélsz.:)
Az állam szerepéről is van vita, ennek egyik elfajult változata az, amikor arra hivatkozva nem fizetik be az adót, hogy a szemét állam úgysem hagy élni, meg úgyis mindent ellop. Innentől kezdve meg 22-es csapdája az egész.

Crescendo 2013.02.28. 17:51:06

@sparklie: Egy rossz szabalyozassal, ami szinte szuli a korrupciot, felhatalmazni ugyeskedo embereket es milyen eredmenyt varunk egesz pontosan? Hirtelen onzetlenek es torvenytiszteloek lesznek?
Ha mindez magankezben lenne, nem pedig valami allami monopolium, akkor egy eredmenycentrikus visszacsatolassal (pl. egy adott vizsgabiztos vizsgazoinak baleseti statisztikaja az elso par evben) a helyzet gyorsan megoldodna.

EG0 2013.02.28. 17:53:29

@sparklie: Dettó. Dél-kelet magyarországi város, hírhedt buktató szőröslábú vizsgabiztosnő. Meg is buktatott.
Aztán másik alkalommal volt egy szemből jövő kerékpáros előtti balra fordulásom, ahol szegény biciklis már kb. meg is állt és vadul integetett, hogy nyugodtan forduljak elé. Intettem neki, hogy köszönöm az elsőbbség átadását. A vizsgabiztos "nem látta" az intéseket köztünk.
Végül úgy mentem át harmadszorra, hogy egy vézna kis megkeseredett, kapott hatalmával visszaélő biztos ilyen "tudja? Nem tud maga semmit! szeretem, ha a tanuló tudja, hol a helye" típusú erőfitogtatás után átengedett.
10 évvel később a motoros jogsinál már semmi probléma nem volt a forgalmi vizsgán, talán kevésbé is néztem ki szívathatónak. De a gimis fejjel átélt alázásokat máig megjegyeztem.

Egyébként se vidéken se Pesten nem fizettem, de a pótórák és pótvizsgák díjazását figyelembe véve olcsóbban kijöttem volna, és most ugyanitt tartanék.

Mondjuk ha pl. egy TI szintű szervezet minden lebuktatás mellé felajánlana 100e Forintot, akkor hirtelen megszaporodnának ezek az esetek, és az oktatók és biztosok nem vállalnák fel a lebukás veszélyét.

Addig igazából az ugrál, akinek az igazságérzete megfelelő anyagi háttérrel is párosul.

SPYD3RM4N 2013.02.28. 18:01:03

@Vitéz László: :D
You made my day!
Köszi, tökéletes leírása ez fideszes gondolkodásnak, tökéletes összegzése a Fidesz mondanivalójának.

Kivancsi 2013.02.28. 18:07:54

ez az egesz jogositvanyos storry egy vicc magyarorszagon...

en lecsereltem angol jogsira a magyart
2040-ig ervenyes!!

a magyarok apajafaszat fogok 5-10 evente kalap zsetont kifizetni a kocsog orvosoknak meg az okmanyirodanak a hosszabbitasert
benyalhatnak....

Kinai cuccok blog · http://kinaicuccok.blog.hu 2013.02.28. 18:09:39

Fel kell venni mindent, majd visszakérni a pénzt.

ubu1 2013.02.28. 18:11:21

Amikor én vizsgáztam (már régen volt, elévült az ügy), szintén adtam. Tudtam ugyanis magamról, hogy tudok olyan szinten vezetni, hogy ne legyen baj a vizsga után sem. A papír kellett, magyarisztánban pedig ez így működik. Az élet a közel 18 éves baleseti statisztikám alapján engem igazolt. Amit az ember nem tud megváltoztatni, azt próbálja meg az előnyére fordítani.

Crescendo 2013.02.28. 18:12:05

@Mj: Latom figyelsz. :)
Mindig jobb ha van vita, mint ha hallgatunk, mikozben minden behal...
En ugyan tehen vagyok, legalabb is az allam szerint es ezert leszednek rolam mindent. (Top 5% szja fizeto) De orulok, hogy van feketegazdasag. Az a penz, ami nem kerul be a nagy kasszaba sok csaladnal az utolso eselyt jelenti a boldogulasra. En nem akarom azt latni, hogy emberek az utcan vannak es eheznek.
Legyen inkabb par milliomos, aki becstelenul gazdagodik, es mellettuk par szazezer ember, aki feketen ugyan, de megel, mint zero becstelen milliomos, de tengernyi ehezo, fedel nelkuli ember. A jelenlegi rendszer feketegazdasag nelkul nagyjabol ezt az eredmenyt hozna.

SPYD3RM4N 2013.02.28. 18:12:31

Nem is tudom, hogy melyik a megfelelő reakció erre a posztra jobboldaliként:

1. i-ge-nis van cig@nybűnözés
2. tetves liberális Transparency International magyarellenes akciója, mindig csak a bűnözők jogait védik, bezzeg a kötelességekről hallgatnak
3. Gyurcsány idején még ennek a tízszeresével kellett megkenni az oktatót, Magyarország jó úton jár

kpityu2 2013.02.28. 18:18:08

A vizsgáztatás mindig így ment. Ha a tanulón látta az oktató a hajlandóságot, és az vette az adást, akkor ment zsebbe a pénz. Ha nem, akkor rányomott még 10 pótórát.
Mivel az oktatótól függ a dolog, nem lehet bizonyítani. Anno én tudatosan a pótórát választottam, legalább gyakoroltam még egy kicsit. :D

Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2013.02.28. 18:18:20

@Kivancsi:

Speciel, ha elmúltál 30, nem biztos, hogy jó ötlet, hogy 40 évig nem vizsgálják az alkalmasságodat.

Crescendo 2013.02.28. 18:21:44

@SPYD3RM4N: mit jelent az, hogy jobboldali?
Itthon nincs tartalmilag jobboldal. Csak rengeted szocialista part (4 db), akik a nemzetkozi / nemzeti szocializmus palettan mozogva kinaljak ugyan nagyjabol ugyan azt a programot. Ezt pedig egy nemet ember Karl Marx fektette le.
Szoval akkor te egy nemet politikai filozofiai eszmeket kovetsz? Hogy jon ez a magyarsaghoz?
1) bunozok vannak (es igen mindegyiknek van szine, nem lesz mindegyik kek bunelkovetes utan)
2) Miert mit csinaljanak?
3) Igazad van, Gyurcsany idejen az oktatonak jutott a 10x penz, azota viszont a felsobb vezetesnek is fizetni kell, akik a penz 9/10-t lenyuljak, az oktato meg gazdalkodik az 1/10-bol
Tenyleg haladunk. :)

Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2013.02.28. 18:24:57

@Mj:

Elnézést, 2040-et valamiért átváltottam 2013+40 évre, rosszat tesz a megosztott figyelem.:-/

Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2013.02.28. 18:25:50

@ubu1:

Épp az a baj, hogy rengetegen hiszik azt, hogy a korrupció megváltoztatlahatlan. Épp ezért tényleg az is marad.

Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2013.02.28. 18:28:23

@Crescendo:

A jelenlegi rendszer éppen azért egy posvány, mert mindenki csal. Tessék megnézni, hogy hol tartanak a kevésbé meg a nagyon korrupt államok, aztán lehet mérlegelni, hogy melyik társasághoz szeretnénk tartozni.

Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2013.02.28. 18:28:57

@SPYD3RM4N:

Jobboldali vagyok. Sajnos a Fidesz nem az.

Siri Keeton · http://thedarkenlightenment.blog.hu/ 2013.02.28. 18:29:01

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Az útkereszteződés Svájcban nem oldja fel a korlátozást. A svájciak ugyanis úgy szervezik meg, hogy a becsatlakozó útvonalak is ki vannak táblázva (kvázi olyan sebességi övezeteket jelölnek ki, amiknek a határai be vannak táblázva), így sokszor kevesebb táblára van szükség.

Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2013.02.28. 18:30:26

@kpityu2:

Szerencsére nem mindenhol. Én inkább a tisztességes oktató+vizsgabiztos kombót választom tisztességes készüléssel, mint azt, hogy ne is a valós tudásom alapján vizsgáztassanak, meg még le is húzzanak.

Kivancsi 2013.02.28. 19:03:07

@Mj: 35 evesen csereltem es 70 eves koromig felhatalmaz vezetesre egesz addig amig valamilyen bajom miatt letiltanak az autorol.

mi a problema ezzel?

nem akarjak felesleges hulyesegre az ingyenes orvosi ellatast pazarolni.
arra meg nem jottek ra, hogy ezert milyen jo kis piizeket lehetne akasztani 5-10evente a zemberektol :)
de lehet majd ezutan atveszik a jo kis okos magyar rendszert, akar meg a korrupciot is atemelik :):)

L von Richthoven 2013.02.28. 19:22:07

@Siri Keeton:
Érdekes ez a Svájc, ezek szerint, mert azt mondod, hogy ha mellékutrol kanyarodok a főútra jobbra, akkor a főúton érvényes sebességet a mellékúton, a kereszteződés előtt tudatják velem.
Gondolj bele mekkora marhaságot akarsz itt elhinteni és elhitetni....

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.02.28. 19:25:08

@Siri Keeton:

Jó volna, ha ezt alátámasztanád, ugyanis az én forrásaim erről egy sort sem írnak, hogy a kereszteződés nem oldja fel a korlátozásokat.

Viktus 2013.02.28. 19:39:03

@Crescendo:

Az a vezérek pályája a talpasokat oda nem veszik be azoknak jó a bürokrácia langymeleg szarja is.

Viktus 2013.02.28. 19:42:56

@Mj:

A vizsgálat annyi szokott lenni, hogy kifizeted a pénzt ... :D

Kivancsi 2013.02.28. 20:04:36

@Viktus: ha meg csak annyibol allna??

de elmegy felnapod az orvosra meg felnapod okmanyirodara....

szo duplaszopatas......

Crescendo 2013.02.28. 20:10:13

@Mj: a tyuk, tojas tipikus esete ez. Nem vedem a korrupciot, de a jelenlegi helyzetben ez a kisebbik rossz. Ha az osszes elhibazott torvenyt betu szerint betartanak megallna az elet.
Milyen legyen egy rendszer, amelynek fenntartasi koltsegei nagyjabol a nepessege 10-15%-ra esik? Ahol aki fizet adot, az a jovedelmenek 80-85%-at elveszti az SZJA, AFA, illetekek, jovedeki adok, ingatlanadok surujeben...
Regen 30% adoterheles korul lazadas volt es forradalom. Most nincs, mert kevesen vannak, akik fizetnek. A tobbseg fulenek meg kellemes melodia a juttatasok emelese... az, hogy valakinek ezert meg is kell dolgoznia igy lenyegtelen lesz.
@Viktus: :( sajnos.

Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2013.02.28. 21:48:37

@Kivancsi:

Én pont arra gondoltam, hogy 70 éves kor fölött kellene mindenképpen sűrűbben megújítani - amit vizsgához és vizsgálathoz is köthetnének -, úgyhogy esetedben jól van ez így.:)

Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2013.02.28. 21:49:40

@Viktus:

Sajnos ez nem vicces, tekintettel a balesetveszélyt okozó következményekre.

Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2013.02.28. 21:53:33

@Crescendo:

Amikor lázadás volt az adóemelés miatt, akkor az alacsony adókhoz igen alacsony kiterjedésű állami szolgáltatás is járt.:P
A rossz rendszert nem úgy kell megváltoztatni, hogy korrupcióval fenntartjuk, (és így ugyanúgy szív tovább az a kisebbség, amelyik az ország többségét eltartja,) mert amíg a fejekben nincs változás, addig a szabályokban sem lesz.

KenSentMe 2013.02.28. 22:38:33

A korrupcio rossz, harcolj ellene ugy, hogy tetves spiclive valsz:). Normalis polgarnak a rendorseg az utolso hely, ahova hobbibol jar (hatha megsporolhatunk 25 ruppot alapon). Maskor menj a lottozoba, ha nyerni akarsz.

Crescendo 2013.02.28. 22:54:12

@Mj: Ez a baj, nem tudsz a paradigmakbol kiszallni... allami szolgaltatas? Hol is lehet lemondani? :)
Az igenybevetelnel nagy a tolongas, de a megtermelesnel valahogy nem. De ez a szocializmusbol jol ismert tunet, a marxista igeny szerint filozofia kozvetlen kovetkezmenye. Azota is el az orszagban es virul. Csak egy darabig ugy reklamoztak, hogy a szocializmust nem epitettuk tovabb. Ugy latszik tevedtek. :)
A kisebbsegnek mindenkepp rossz lesz. A kerdes, hogy a tobbsegnek legyen kicsit jobb (feketegazdasag) vagy nagyon rossz legyen.

Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2013.02.28. 23:10:30

@Crescendo:

Annak idején sem választhatott a jobbágy, hogy szeretne-e állami rendőrséget vagy sem, befizette az esetleg magasabb adót, vagy lehetett lázadni ideig-óráig.
Sajnos mi a velejéig romlott posztkommunizmust elegyítjük a vadkapitalizmussal. Mondom, a fejekben kéne változás, abból automatikusan következne a többi is.

ne most 2013.02.28. 23:11:38

Egy 25 ezres opció volt. Üvegkalitkában élt eddig a bejelentő?

Bicepsz Elek77 2013.03.01. 01:04:57

Na ja. De ahhoz, hogy atmenj a vizsgam egybol, sokszor kb. 2-3 evig kell jogsi nelkul vezetni a fater autojat. A jogsi csak egy plasztik papir, utana gyarkorolni is kell a vezetest meg sokaig. ha otthon nincs auto megbaszhatod.mellesleg a ladas tuggyukik meg vesznek hamis jogsit vagy meg se allitja oket a rendor szoval nem ertem mire fel a felhaborodas. A masik, hogy ismerek ember, aki 25 eve vezet, aztan siman athajt a piroson (mondjuk gyer forgalom volt, mobilozik vezetes kozben,atmegy a zarovonalon a katyuk miatt, gyorsabban vezet a megengedettnel stb stb.
Egyszer volt, hogy szemtanu voltam,ahol egy epilepszias gyerek (ok ugye nem is kaphatnank jogsit) belement egy hazaspar autojaba,mert rohama volt. Egyik 35 eve taxizo ismerosom rendszeresen alig tarja meg a kovetesi tavolsagot, majdnem bele is mentunk egy teherautoba.
Az oktato sem tanit meg rendesen vezetni (idohiany es motivaltsag hiany miatt), foleg,hogy most a rutint is osszevontak a forgalmival ertelmetlenul(es dragak a normalis rutinpalyak).

Crescendo 2013.03.01. 10:16:27

@Mj: Amen. Egyet ertek... :)
Egy dologban vitatkoznek ez pedig a vadkapitalizmus fogalma. Ez alatt nem tudom, mit ertesz pontosan.
Gondolom egy korlatok nelkuli kizsakmanyolas tartalmat?
Olvasmanyaim szerint ez nem allja meg a helyet. Egy szemely mindig akkor tudott igazan artani, a tortenelem soran barmikor, amikor az allamhatalom es a jog moge allt. Sokkal egyszerubb megvenni par embert (hatalmi pozicioban), mint szabad versenyben a fogyasztoknak nyujtott szolgaltatassal versenyben gazdagsagot elerni. Ebben az olvasatban a tobbseg szamara az igazan veszelyes az allami tulburjanzas, mivel ez oda vezet, hogy piaci verseny helyett lobbiverseny alakul ki a hatalmi poziciokert, hogy a versenyt korlatozzak a lobbista megbizojanak komoly anyagi hasznara...
A mai magyar rendelkezesek / torvenyek jo resze masrol sem szol, mint a piaci korlatozasrol. Piacralepes ill. azon maradas megnehezitese, lehetetlenne tetele, stb. Ez a fogyasztoknak nem jo, azonban a piaci "versenyzoknek" nagyon is.

Cold 2013.03.01. 12:22:50

Ez az űbercink helyzet, mert jó eséllyel még azt sem mondhatja el még egy jó ideig, mint az egyszerű szőke: Meghúztak, de átmentem! Őt csak meghúzták és fogják még párszor.

Nem gond, így tanul meg az ember érvényesülni. Ez egy ilyen ország és ilyenek a lakói is. Ha belegondoltok büszkék vagyunk rá, hogy a magyart olyan embernek tartják, aki jég hátán is megél.
Ez a szitu is oda tartozik.
Oktató/vizsgáztató keveset keres==> Ügyes==> Annyiból is megél.

matlab compiler 2013.03.01. 16:13:08

@Crescendo: ez így magában igaz, de azért van ennyi szegény ember, és azért kapjuk a GDP-hez viszonyítva IS csak kb a fele fizetést, mint az EU átlag, mert mindent átfog a korrupció, az adócsalás. Túl nagy a költsége annak, hogy nem derül ki mi mennyibe kerül, hogy túl nagy az adóteher, ezért nem tudnak fejlődni, beruházni a vállalkozások, nem éri meg sokat dolgozni, vagy kockázatot vállalni ÉS becsületesnek lenni.
Svédországot és Magyarországot (vagy bármely kkét országot) nem az különböztet meg, hogy Svédországbaa mindenki 3-szor annyit dolgozik, 3-szor olyan okos, és hogy 10-szer annyi nyersanyaguk lenne, hanem egyedül az, hogy 10-ed akkor a korrpucó, ezért hatékonyan működi ka gazdaság. Ez pedig szinte egyedül a fejünkben lévő dolgok, hozzállás, morál függvénye. Durván fogalmazva egy ország gazdásága 90%-bana morálon, erkölcsön, és a biztonságon múlik, ez utóbbi: megbízhatok a partnerben, fizetni fog, megbízhatok a töbiekben, hoy ők is fizetnek adót, nemcsak én szopok egyedül, stb. EZEN múlik minden, mert dolgos kéz, ész, akarat van itt is annyi, mint máshol.

És igen, ez a változás a fekjekben itt kezdődik, hogy ne fizesse le senki az oktatót.

Crescendo 2013.03.01. 16:36:31

@matlab compiler: egyet ertek, hogy egy erkolcsi ertekrend a stabilitas alapja. Azonban ezt torvenyekkel, kulonsen ugy, hogy maguk a torvenyhozok a legnagyobb zsivanyok, elerni nem lehet.
Ellenben jo peldaval igen. Ld. pl. autokozlekedes. Igen sokat valtozott pozitiv iranyba a kozlekedesi moral, mert eleg sokan ugy gondoljak, hogy nem meno agresszivnak lenni...
Azonban az, hogy egy magyar allam azt gondolja, hogy Nemetorszag vagy Svedorszag es ezen orszagok teherbiro kepessegehez (gazdasagi teljesitmeny) mert juttatasi es szabalyozasi rendszert tart fenn az szerintem az maga az inkompetencia es az orulseg hataran mozog. Mikozben egy eros harmadik vilagbeli gazdasagi teljesitmenyt nyujt az orszag. Lehet vitatkozni sokaig, hogy milyen rosszak az emberek, es sok szempontbol igaz is, azonban messze nem annyira inkompetensek es csodtomegek, mint a magyar allam...
Szerintem ezert kell a gazdasagi realitasokhoz igazitani az allam meretet es ezen keresztul az elvonasok merteket nem pedig egy sulyosan benezett politikailag motivalt vagyalomhoz.
A korrupcio egy ilyen helyzetben a tulelest jelenti nagyon sokaknak. Szerencsere a magyarok nem lemmingek, hogy egy par eszelos tekintetu politikus hivo szavara kepletesen a melybe vessek magukat. Mert hiaba fizetnek be az adot ezzel csak azt ernek el, hogy az eltartottaknak meg nagyobb transzfer menne, mert barmilyen plusz teljesitmeny lenyulna az allam.
A termelo kisebbsegnek mindenkeppen rossz marad tartosan. Hozza kell szoknia a "kreativ" dolgokhoz, hogy meg tudjon elni. Es ez nagyon sajnos.

Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2013.03.01. 17:29:01

@Crescendo:

"Gondolom egy korlatok nelkuli kizsakmanyolas tartalmat?
Olvasmanyaim szerint ez nem allja meg a helyet."

Én is elég sokat szeretek olvasni töri szakos háttérrel, de itt nem árt, ha kilépsz a könyvek világából, és kinyitod a szemed. Tudod, hogy jelenleg az országban hányan zsákmányolnak ki éhbérért, 4 órára bejelentve, 12 óráztatva embereket? Iszonyat. A de facto rabszolgák meg hagyják, mert ha felmondanak, vagy lehet elmenni az országból, vagy lehet munkanélkülinek lenni és éhen dögölni, míg jön a helyükre öt másik jelentkező.

"Egy szemely mindig akkor tudott igazan artani, a tortenelem soran barmikor, amikor az allamhatalom es a jog moge allt."

Itt nem egy személyről van szó - Marx is rengeteget ártott, pedig nem sok köze volt az államhatalomhoz -, hanem egy felfogásról, ami az egész társadalmon eluralkodott. Ennek pedig ez az esszenciája: "Szarok én a többi emberre/társadalomra/államra/gazdaságra, mivel úgyis csak át akarnak verni, megszerzem magamnak, amit csak tudok." Ennek előzménye volt a "tiéd a gyár, magadnak lopod".

"Sokkal egyszerubb megvenni par embert (hatalmi pozicioban), mint szabad versenyben a fogyasztoknak nyujtott szolgaltatassal versenyben gazdagsagot elerni. Ebben az olvasatban a tobbseg szamara az igazan veszelyes az allami tulburjanzas, mivel ez oda vezet, hogy piaci verseny helyett lobbiverseny alakul ki a hatalmi poziciokert, hogy a versenyt korlatozzak a lobbista megbizojanak komoly anyagi hasznara...
A mai magyar rendelkezesek / torvenyek jo resze masrol sem szol, mint a piaci korlatozasrol. Piacralepes ill. azon maradas megnehezitese, lehetetlenne tetele, stb. Ez a fogyasztoknak nem jo, azonban a piaci "versenyzoknek" nagyon is."

Ez a posztkommunista rész. Föntebb beszéltem a vadkapitalista tünetekről, amikor se garantált bérminimum nem jár, se garantált túlórapénz, se garantált 8 órás műszak. Meg mondjuk még be se jelentenek, vagy ingyen próbanapoztatnak.

Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2013.03.01. 17:37:48

@matlab compiler:

Abszolúte egyetértek, viszont éppen Norvégia esete jutott erről eszembe. Jó 100 évvel ezelőtt, amikor függetlenné vált, borzalmasan szegény ország volt. Mitől lett gazdag? Például a kőolaj- és földgázmezők feltárásától.:) (Gondolj bele, a kőolajtermelésből származik az ország bevételeinek harmada, és már előre milliárdokat tesznek félre arra az esetre, ha kiesik ez a bevételi forrás.) Persze ahhoz, hogy a nyersanyagvagyonból az egész társadalom profitálhasson, nagyon is szükséges az általad leírt hozzáállás.

Crescendo 2013.03.02. 12:50:14

@Mj: Az un. vadkapitalizmus kizsakmanyolas reszt vitatom, bar erzekelem a problemat. Szerintem van egy problema es annak vannak tunetei... A tunet sokszor latvanyosabb, mint maga a problema es ezert ennek megkiserelni a kezeleset konnyebben kommunikalhato es latszolag sokszor egyszerubb. Azonban ez a "kezeles" utana onmagaban is a problema forrasava valik.
Nagyon sok szempontbol megkozelitheto a kerdes. Pl. miert fizet keveset a munkaltato? Gonoszsag pusztan? Vagy van egyeb ennel alapvetobb ok is? Pl. a munkas hozzaadott erteke alacsony? Ha ez igy van, mit lehet tenni ez ellen? Szerintem ez az analitikus megkozelites az, ami eredmenyes lehet, nem pedig az un. politikai luzongok. Mint pl. keves a ber? -> emeljuk a minimalbert. Hatas: munkanelkuliek szama no. Nekik segely kell, igy no a dolgozok adoterhe. Osszessegeben ugyanannyit keres a nep, azonban rosszabb helyzetben, mert az ossztermeles csokkent.
En szoktam olvasni a mises.org oldalt, mert ott ilyen kerdesekre keresik a valaszt.

Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2013.03.02. 18:20:36

@Crescendo:

Kezdesz egyre inkább magaddal beszélgetni.:) Én semmiféle tüneti kezelésről nem írtam, és éppen a probléma forrását látom a fejekben.:)
Minimálbér-emeléssel kb. nem oldunk meg semmit egyébként, az ajánlást pedig köszönöm.:)

Siri Keeton · http://thedarkenlightenment.blog.hu/ 2013.03.18. 00:38:32

@L von Richthoven: Normál esetben a főúton ugyanannyi a megengedett, mint a mellékúton: lakott területen 50, huszas övezetben 20 (na jó, ott nincs főút), lakott területen kívül 80 (főúton és mellékúton egyaránt), autóúton 100 (ezt általában tábla tudatja, amikor odaérsz), autópályán meg 120 (itt is szokott tábla lenni, egyébként gyakran 100-ra, ritkán 80-ra lassítják táblával itt is, pl. alagútban többnyire 100, ritkán 80 szokott lenni). Ja és néha vannak táblák csak úgy menet közben is, ha nem a default a megengedett, pl. a 80-as vagy 100-as táblákat autópályán bizonyos időközönként szokták ismételni.

Egyébként meg ha egy úton más a sebesség, mint a becsatlakozó másik úton, akkor táblával jelölik ezt ott a kereszteződésnél. Nem nagy bűvészmutatvány, annyiból áll az egész, hogy a tervezők két dimenzióban jelölik ki a sebességhatáros utak határát.

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Nem az internetről tudom, hanem különbözeti vizsgát tettem Svájcban, mert több mint 5 éve itt laktam, amikor átcseréltem a magyar jogsimat, és akkor már különbözetit kérnek. (1 évig még magyar jogsival is vezethetek, utána már nem, de még 5 éven belül gond nélkül átcserélhetem a jogsimat. Utána viszont felteszik, hogy 5 évig illegálisan nem vezettél, tehát kiestél a gyakorlatból -> kell a különbözeti.)

Feltűnt, hogy mindenki 60-nal araszol a kereszteződés után is, és megkérdeztem az oktatót. (A vizsga előtt pont ilyenek miatt vettem néhány órát.) A svájci oktató meglepődött a kérdésen, hogy hogy máshogy lenne.

(Elnézést a késői válaszért, most néztem meg ezt a mélcímet.)
süti beállítások módosítása